onsdag 11 februari 2009

Mitt paradis

I varje lägenhet, i varje hem har man en plats där man kan vistas och känna ett lugn. Det blir som ens paradis. Känslan av att bara sitta där och titta runt och känna sig lugn. Mitt paradis i mitt hem är min balkong. Det är bara synd att jag bara får lov att njuta mellan maj och september, men det är där jag samlar krafterna inför den hårda svenska vintern.

Min balkong är halvinglasad och den andra delen är avlång och öppen. I två år har det sätt ut som Alice i Underlandet då allting har varit rosa, från gardinerna till stolarna till kuddarna och ljusen. Gräsgrönt golv med massvis med lyktor i taket. Jag har verkligen fått njuta och det har varit en frid. Jag har verkligen haft fina stunder på min balkong, från fester till mysiga hemma kvällar till grillmiddagar och filmkvällar till att bara ligga och vila sig.

Snart är det dags för en ny säsong och nya minnen och därför vill jag även göra vissa ändringar för att kunna skapa en orientalisk känsla. Jag har planerat att ta ut en soffa och lägga den på balkongen, dock ska jag ta av benen så att den blir låg. Som överkast har jag köpt ett rosa sofföverdrag vilket kommer passa med gardinerna som jag ska ha kvar sedan min Alice i Underlandet tema. Jag har sytt kuddfodral i orientaliska siden tyger vilket ska ge mig en Tusen och en natt känsla. Jag har även sittkuddar som ska finnas runt soffan och många lyktor som ska lysa upp mina sommarkvällar. Det som fortfarande fattas är ett runt bord. De borden jag har sätt har varit för dyra för att ha de ute på balkongen, jag får avvakta och se ifall jag hittar någonting billigt. Detta är ett projekt som jag kommer hålla på med och kommer skriva mer om.
Detta är bilder tagna på den öppna delen av balkongen där jag planterade mina blommor och tomater. Jag har tyvärr ingen bra bild på den inglasade delen men kommer komma upp med nya bilder på min nya balkong alá Tusen och en Natt..

Inga kommentarer: