torsdag 5 februari 2009

Köks klänningen

I förra nummret av Elle tidningen såg jag en jätte fin klänning som inspirerade mig så mycket att jag ville ha någonting liknande men göra den till Sabina. Så jag bestämde mig för att återanvända en gammal klänning från H&M som jag gjorde om till en ballong klänning och sen tänkte jag ha flera lager med ballong kjolar, "lager på lager" för att puffa upp den ännu mer. Ballong kjolarna har jag gjort av min pappas gamla skjortor. Det var lite sorgligt att klippa sönder dessa eftersom de påminner om min barndom. Då min pappa åkte iväg på sina affärsresor och jag saknade honom så mycket att jag brukade ta skjortorna och lukta på de för att då kändes det som att han var nära mig. Den kjolen som jag har ytters är en av de riktigt gamla skjortorna som påminner om när jag var liten. Genom att återanvända gamla kläder har jag skapat en personlig klänning som verkligen ingen annan kommer ha förutom mig.
Jag måste även tillägga att jag nyligen har fått min första symaskin och det här är mitt första försök att sy ett eget plagg. Jag har visserligen sytt på syslöjden på högstadiet och sytt mindre komplicerade plagg för hand, men det tog så lång tid och det blev aldrig så fint som man hade tänkt sig. Nu har jag iallafall fått möjligheten att lära mig och utvecklas så att jag nån dag blir proffsig.
Den här klänningen är jag väldigt nöjd med tanke på att jag saknar en docka och fick prova den hela tiden under tiden jag sydde den. Dock är den ännu inte färdig då jag även vill ändra på överdelen av klänningen, men det kan jag alltid göra senare så jag kommer fram till vad det är egentligen jag vill göra.

Inga kommentarer: